mandag den 24. juni 2013

Men du kan jo så mange ting!

- Du skulle tage at blive noget med sprog!
- Det der med at tegne og male, dét skulle du tage at arbejde videre på!
- Med din intelligens kan det da ikke være svært at finde noget!
- Du ved SÅ mange ting, dét kan du da bruge til en masse!



Kender I det?
Man får alle de her ting at vide, og man ved det godt selv. Og det er fint nok og rart at blive rost og at få at vide at man er klog og dygtig og kan alt muligt, men hvor pokker skal man gøre af det?
Man kan jo ikke rigtigt skrive på sit CV at ens mor/svigermor/fætter/hund synes man er heeeelt fantastisk til dette eller hint.

You guessed it, jeg er på jobsøgningskursus. Og hvad laver jeg her? Tja, Jobcentret syntes det var en god idé, når nu jeg efterhånden har det bedre. Menøhh... Her sker der jo intet. I.N.T.E.T.
Morgnen starter med et fint oplæg fra en sikkert knalddygtig underviser, og det var så det. Så må man selv finde ud af hvad man vil gøre med sin nyerhvervede viden. Og de fleste her gør intet.

Jeg undskylder mig med, at jeg primært er her for at lære at komme ud ad døren hver dag, og derfor ikke er heeeelt i samme båd som de andre. Men jeg er ikke sikker på jeg helt tror på den påstand.
For jeg skal jo finde ud af hvad der skal ske fremover. Præcis som alle de andre her. Så kan det godt være jeg er 15-20 år yngre end de fleste, og trods alt har skrabet en uddannelse til mig. Men jeg er stadig i tvivl om jeg overhovedet kan og vil bruge den uddannelse til noget. I hvert fald lige nu.

To be continued...

2 kommentarer:

Sacha sagde ...

Jobsøgningskurser kan være tidsspilde uden lige, prøvet det to gange med et par måneders mellemrum.
Første gang var tidsspild, med en masse modsatrettede "gode" råd.
Anden gang var til gengæld noget bedre, for der var lagt op til daglig sparring, enten fælles i gruppen med udgangspunkt i et emne, eller blandt os deltagere eller med en af konsulenterne.

I og med der var løbende udskiftning, så var der en del dynamik.

Jeg lærte personligt at blive bedre til at springe ud i ringe et sted op.

Så er der klassikeren: "Du kan så mange ting".
Den er rigtig svær at agere ud fra i forhold til et CV, men den er faktisk ikke så dum igen, hvis man graver lidt ned i den egenskab og tænker på eksempler hvor den er brugt.
Eks. tegning - det virker blah i sig selv, men brug det som centrum i et mindmap og smid ord på.
Ikke mindst tænk på de gange hvor du har tænkt yes! Eller fået roser i arbejdssammenhæng og flet lidt om dine successer ind i CV og ansøgning.

Kvinder har en tendens til at tale de gode ting ned og de negative ting op.


Det kan godt ske at jeg forsat selv er udenfor arbejdsmarkedet, men jeg var lige ved at lande et job til den seneste samtale - da jeg blev nummer to, på noget jeg kan formulere anderledes næste gang.

Louise sagde ...

Det er nu nærmest også mest de andre detagere der trækker det hele ned.
Mage til ligeglade og umotiverede folk skal man lede længe efter...

Men jeg er vist ved at finde en udvej ;)